Czajka bis

Pierwszy egzemplarz Czajki bis został oblatany na wiosnę 1936r. przez Kazimierza Kulę w Starej Miłosnej pod Warszawą. Pierwsze Czajki bis nosiły numery rejestracyjne SP-678 i 679. Czajka bis różniła się przede wszystkim konstrukcją kadłuba. Kabina została wykonana ze sklejki i stanowiła integralną konstrukcję przodu kadłuba. Obie belki otrzymały przekrój teowy. Szybowiec wszedł do produkcji seryjnej w Warsztatach Szybowcowych w Warszawie, gdzie zbudowano kilka serii po 10 i 20 sztuk.

źródło: Szybowiec przejściowy CZAJKA, T. Murawski 2020

Model szybowca Czajka bis, podczas budowy

Model szybowca Czajka bis został opracowany w TurboCAD. Konstrukcja klasyczna balsowo-sklejkowa. Szybowiec jest przystosowany do sterowania 4 kanałowego – Lotki, ster wysokości, ster kierunku. Opcjonalnie wyczep.

ParametrWartość
Rozpiętość2000mm
Długość1090mm
Wysokość400mm
ProfilMS3-11 Retro
Środek ciężkości65mm-84mm
Waga do lotu1400g
PokrycieFolia Oracover Antique
Podstawowe parametry
Powierzchnia sterowaSerwomechanizm
LotkiTower Pro SG-92R
Ster wysokościHitec HS-81
Ster kierunkuHitec HS-81
Wyczep holuTower Pro SG-92R
Wykaz serwomechanizmów

Relacja z budowy modelu na forum ADW, kliknij TUTAJ

Film z oblotu modelu szybowca CZAJKA bis.

Do oblotu użyty był samolot Tukan pierwszej generacji, jeśli szukasz holownika, zobacz nasz najnowszy elektryczny holownik, Tukan Bis

Masz pytanie? Kliknij tutaj by zadać je autorowi.

Podobne wpisy