PZL-M3A Pliszka bis

Budowę prototypu Pliszki rozpoczęto we wrześniu 1958 roku, a więc aż w dwa lata po rozpoczęciu projektowania. Szybowiec został ukończony w marcu 1959 roku i otrzymał znaki SP-2064. Został on oblatany w tym samym miesiącu, 20 marca przez Sławomira Makaruka. W trakcie oblotu i późniejszych prób fabrycznych okazał się on poprawy pilotażowo – zarówno w locie swobodnym, jak też w krążeniu, starcie za samolotem oraz wyciągarką.

źródło: Przegląd polskich szybowców, Tomasz Murawski, 2017

Prezentowany tutaj model tego szybowca został zaprojektowany w TurboCAD. Podstawowe parametry zostały przestawione w poniższej tabeli:

ParametrWartość
Rozpiętość3,1 metra wraz z kadłubem
Długość1,5 metra
Profil skrzydłaSD6060
Profil statecznika poziomegoNACA0009
Wznios skrzydeł3 stopnie
SterowanieWysokość, kierunek, lotki, wyczep/silnik, hamulce aerodynamiczne
Waga do lotu2,2kg-2,5kg
Dane techniczne modelu PZL-M3A Pliszka bis
Pierwszy prototyp

Model może zostać wykonany jako szybowiec lub motoszybowiec przy zastosowaniu silnika napędowego z przedłużonym wałem. Przykładowe wyposażenie modelu zaprezentowane jest poniżej.

Powierzchnia sterowaProponowane serwo
Ster wysokościHitec HS-85
Ster kierunkuHitec HS-85
LotkiHitec HS-81
Hamulec aerodynamicznyTower Pro SG-92R
SilnikXPower XC3522/5 LS
ŚmigłoCAM folding prop 14×8
Tabela proponowanego wyposażenia

Przedstawiany zespół napędowy uzyskał 2,4kg ciągu statycznego

  • Ciąg statyczny: 2,4kg | 531W @ 49A Napięcie zasilania spadło do ~10.82V
  • Ciąg statyczny: 2,39kg | 517W @ 47A Napięcie zasilania spadło do ~10.7V
Film z testu systemu napędowego

Szczegółowa relacja z budowy znajduje się na forum ADW: Link
Zestaw (short kit) dostępny jest w sklepie: https://modelarski.com/
Najwygodniejszy kontakt to mail: sklep@modelarski.com
Masz pytania? Kliknij tutaj aby zadać je autorowi poprzez formularz kontaktu.

Podobne wpisy