PZL-M3A Pliszka bis
Budowę prototypu Pliszki rozpoczęto we wrześniu 1958 roku, a więc aż w dwa lata po rozpoczęciu projektowania. Szybowiec został ukończony w marcu 1959 roku i otrzymał znaki SP-2064. Został on oblatany w tym samym miesiącu, 20 marca przez Sławomira Makaruka. W trakcie oblotu i późniejszych prób fabrycznych okazał się on poprawy pilotażowo – zarówno w locie swobodnym, jak też w krążeniu, starcie za samolotem oraz wyciągarką.
źródło: Przegląd polskich szybowców, Tomasz Murawski, 2017
Prezentowany tutaj model tego szybowca został zaprojektowany w TurboCAD. Podstawowe parametry zostały przestawione w poniższej tabeli:
Parametr | Wartość |
---|---|
Rozpiętość | 3,1 metra wraz z kadłubem |
Długość | 1,5 metra |
Profil skrzydła | SD6060 |
Profil statecznika poziomego | NACA0009 |
Wznios skrzydeł | 3 stopnie |
Sterowanie | Wysokość, kierunek, lotki, wyczep/silnik, hamulce aerodynamiczne |
Waga do lotu | 2,2kg-2,5kg |
Model może zostać wykonany jako szybowiec lub motoszybowiec przy zastosowaniu silnika napędowego z przedłużonym wałem. Przykładowe wyposażenie modelu zaprezentowane jest poniżej.
Powierzchnia sterowa | Proponowane serwo |
---|---|
Ster wysokości | Hitec HS-85 |
Ster kierunku | Hitec HS-85 |
Lotki | Hitec HS-81 |
Hamulec aerodynamiczny | Tower Pro SG-92R |
Silnik | XPower XC3522/5 LS |
Śmigło | CAM folding prop 14×8 |
Przedstawiany zespół napędowy uzyskał 2,4kg ciągu statycznego
- Ciąg statyczny: 2,4kg | 531W @ 49A Napięcie zasilania spadło do ~10.82V
- Ciąg statyczny: 2,39kg | 517W @ 47A Napięcie zasilania spadło do ~10.7V
Szczegółowa relacja z budowy znajduje się na forum ADW: Link
Zestaw (short kit) dostępny jest w sklepie: https://modelarski.com/
Najwygodniejszy kontakt to mail: sklep@modelarski.com
Masz pytania? Kliknij tutaj aby zadać je autorowi poprzez formularz kontaktu.