SZD-51-1 Junior 1:5 (3m)
Prace nad Juniorem rozpoczęto 1 stycznia 1979 roku i postępowały one dość szybko, bo 21 grudnia 1980 roku nastąpił oblot przedprototypu SZD-51, oznaczonego numerem 0, o nr fabrycznym X-115. Na początku 1982 roku przystąpiono do aktualizacji dokumentacji, wprowadzając jednocześnie zmiany wynikające z oblotów i faktu useryjniania. Zmiany te miał już reprezentować prototyp, oznaczony jako X-116. Między innymi zmieniono usterzenie wysokości na nowe, o mniejszej rozpiętości i na profilu o grubości 15%, którego geometrię zapożyczono od SZD-52-2. Ponadto zmieniono sposób zawieszenia lotek, wykonano nowy, kompozytowy, skorupowy ster kierunku a w kole podwozia zastosowano oponę o średnicy 400x140mm o obniżonym ciśnieniu celem poprawienia amortyzacji.
Jak to już z prototypami bywa, był tam cały szereg możliwości ulepszania go . W związku z tym rozpoczęły się prace nad wersją seryjną oznaczoną SZD-51-1. Ponownie zmniejszono rozpiętość statecznika poziomego, usunięto płyty hamulca aerodynamicznego na dolnej powierzchni skrzydeł, zmniejszono rozpiętość lotek i zmieniono geometrię kadłuba.
Źródło: Polskie szybowce SZD, Tomasz Murawski, Warszawa 2016
Model szybowca Junior
Prezentowany na tej stronie model szybowca SZD-51-1 Junior został wykonany w skali 1:5. Model został zaprojektowany z użyciem programu TurboCAD. Same prace w CAD pochłonęły 45 roboczo godzin, pomijamy przy tym etap projektu wstępnego, poszukiwania materiałów na temat szybowca jak i rozwiązań technologicznych. Podstawowe dane modelu przedstawia tabela 1.
Parametr | Wartość |
---|---|
Rozpiętość | 3000 mm |
Długość | 1336 mm |
Wysokość | 407 mm |
Środek ciężkości | 75.7-89.9mm od kn. |
Waga do lotu | 2300g |
Model został zaprojektowany jako pełny model konstrukcyjny z użyciem balsy, balso-sklejki, sklejki i sosny. Kadłub składa się ze stępki i wręg wyciętych laserowo na balso-sklejce, poszycie stanowi balsa 3mm szlifowana do obrysu i grubości 2mm. Następnie na kadłub nałożona została warstwa laminatu. Użyta została tkanina o gramaturze 110g/m2. Do laminowania zastosowano żywicę L285.
Konstrukcja skrzydła typowa, dźwigar stanowi sosna 3×10. Przekrój dźwigara to tzw. D-Box czyli przekładki są po wewnętrznej stronie kesonu. Poszycie skrzydła stanowi balsa 1,5 mm.
Stateczniki wykonane z balsy.
Junior został przystosowany do zabudowy typowych popularnych hamulców aerodynamicznych dla modeli do 3m rozpiętości. Jest więc przygotowany do sterowania 7 kanałami: SW, SK, 2x lotki, 2x hamulce, wyczep.
Zalecane wyposażenie przedstawia tabela 2.
Powierzchnia sterowa | Serwomechanizm |
---|---|
Ster wysokości | Hitec HS-81 |
Ster kierunku | Hitec HS-85BB |
Lotki | TowerPro TP-SG-92R |
Hamulce aerodynamiczne | TowerPro TP-SG-92R |
Wyczep | TowerPro TP-SG-92R |
Szczegółowa relacja z budowy modelu znajduje się na forum ADW. Link TUTAJ.
Masz pytania? Kliknij tutaj aby zadać je autorowi poprzez formularz kontaktu.